#آشپزی با ماهوند /

سبزی پلو با ماهی

203

Calories

غذای خوش طعم و عطر ایرانی

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب و مهم برای ما ایرانی ها می باشد که معمولا برای شب عید نوروز تهیه می شود.

مرحله اول

برای تهیۀ سبزی پلو با ماهی ابتدا پیاز رو به صورت خلالی خرد می‌کنیم و داخل یک کاسۀ مناسب می‌ریزیم. بعدش سیرو رنده می کنیم و به همراه ادویۀ ماهی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله سر و دم ماهی رو جدا می‌کنیم، بعدش پوست اون رو می‌گیریم و به اصلاح ماهی‌ها رو فیله می‌کنیم و داخل کاسۀ حاوی مواد طعم‌دهنده قرار می‌دیم. بعد با دست مواد رو ماساژ می‌دیم تا بافت ماهی‌ها طعم‌دار بشن.

مرحله سوم

حالا روی کاسه رو با سلفون می می‌پوشونیم و به مدت یک ساعت داخل یخچال می‌ذاریم تا ماهی‌ها طعم‌دار بشن. در همین حین به سراغ آماده کردن سبزی‌پلو می‌ریم. برای این کار برنج رو از قبل تو آب می‌ذاریم تا خیس بخوره.

رب انار و سس‌های ماهوند از بهترین طعم‌دهنده‌هایی هستن که می‌تونیم برای ماهی خام استفاده کنیم. صدالبته که بعد از آماده شدن غذا خیلی بیشتر به کار میان.

مرحله چهارم

در این مرحله سبزی پلویی رو شسته و بعدش به صورت متوسط خرد می‌کنیم و کنار می‌ذاریم. نکته: سبزی پلویی معمولا شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، شنبلیله و برگ سیر تازه است.

مرحله پنجم

تو این مرحله یک قابلمۀ مناسب رو تا نیمه پر از آب می‌کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دیم تا آب جوش بیاد. در ادامه یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه می‌کنیم. بعد برنج خیس‌شده رو اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

حالا بین پنج تا ده دقیقه صبر می‌کنیم تا دونه‌های برنج نرم بشن. هر وقت که دونه‌های برنج کاملا نرم شده بود و مغز اون کمی گیر داشت اون رو از روی حرارت بر‌می‌داریم. بعدش نصف سبزی رو به برنج اضافه می‌کنیم و اونو آبکش می‌کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه قابلمه‌ای که برای پخت سبزی پلو آماده کردیم رو روی حرارت ملایم قرار می‌دیم و یه کم روغن بهش اضافه می‌کنیم. حالا برای ته‌دیگ از سیب زمینی یا نون استفاده می‌کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی ته‌دیگ یه کم از مخلوط برنج و سبزی می‌ریزیم و روی اون مقداری از سبزی باقیمانده و شوید خشک می‌ریزیم. به همین صورت برنج و سبزی رو لایه به لایه داخل قابلمه می‌ریزیم.

مرحله نهم

بعدش یه کم زعفرون دم‌کرده روی برنج می‌ریزیم و درِ قابلمه رو با دم‌کنی روی قابلمه می‌ذاریم تا برنج به مدت یه ساعت دم بکشه. پس از اینکه ماهی طعم‌دار شد، اونو از یخچال در می‌آریم و مواد طعم‌دهنده رو ازش جدا می‌کنیم.

مرحله دهم

بعدش یه کم زعفرون دم‌کرده روی برنج می‌ریزیم و درِ قابلمه رو با دم‌کنی روی قابلمه می‌ذاریم تا برنج به مدت یه ساعت دم بکشه. پس از اینکه ماهی طعم‌دار شد، اونو از یخچال در می‌آریم و مواد طعم‌دهنده رو ازش جدا می‌کنیم.

مرحله یازدهم

پس از اینکه سبزی پلو به طور کامل دم کشید اون رو داخل قابلمه مخلوط می‌کنیم تا یکدست بشه. بعدش اونو توی دیس می‌کشیم و با زعفرون تزیینش می‌کنیم. آخرش هم سبزی پلو رو با ماهی سرخ‌شده سرو می‌کنیم.

مرحله دوازدهم

مرحله ای نوشته نشده است.

مرحله سیزدهم

مرحله ای نوشته نشده است.

نوش جانت

پیشنهاد‌های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *